LocationZ logo
ה-צ'ק ליסט למנהלי לוקיישן
עודכן בתאריך:
05/01/2023

התסריט נכתב, התקציב אושר והקולקציה מוכנה. הגיע הרגע הגדול ואתם ניגשים לסגור לוקיישן לצילומים. כל הפקה טובה מתחילה בלוקיישן מצוין, אבל גם בפתרונות לוגיסטיים. על הכתפיים של מנהל הלוקיישן מונחת אחריות גדולה לאתר לוקיישנים לצילום לפי התסריט או החזון של הלקוח, ולדאוג שההפקה תתנהל הכי חלק שיש. האסטרטגיה הכי טובה שאנחנו מכירים להתמודדות עם קשיים ביום צילום לא מתבטאת דווקא בניהול משברים בשטח, אלא במניעתם מראש, ככל שניתן.

כדי לתת לכם את השנקל שלנו בנושא (בכל זאת, אנחנו באים עם ניסיון של מעל 15 שנים במאגרי לוקיישנים לצילום והפקות), הרכבנו לכם רשימה שאנחנו מאמינים בה מאוד. אם תעקבו אחריה - תבטיחו לעצמכם יום צילום מעולה. 

1. התייעצו עם הבמאי / האחראי להפקה מטעם הלקוח - דבר ראשון, והכי חשוב, הוא שתבחרו את הלוקיישן שלכם ביחד עם הבמאי או עם מי שאחראי על ההפקה אצל הלקוח, כמו מנהלי השיווק, הפרסום ויחסי הציבור. למה? כי צריך שהלוקיישן יתאים לחזון שלהם. דברו איתם, הראו להם את השטח, קחו אותם לסיבוב ותשאלו אותם מה הם חושבים. הקשיבו בדריכות להערות ולבקשות שיש להם, ונסו לשדך בין החלום שלהם לבין המציאות בשטח, במידת האפשר. ככל שהם יהיו שלמים יותר עם הלוקיישן שבחרתם, ככה הביצועים בשטח יזרמו יותר.

2. חנייה - בשיא הרצינות, החנייה היא המפתח לפתיחה ולסיום מוצלחים של יום צילום. דמיינו את זה: אנשי צוות מתחילים להגיע בהמוניהם עם רכבים פרטיים, ואנים עם ציוד ולפעמים אפילו משאית קטנה. כדי לחסוך תסכול וזמן יקר של חיפושי חניה וסחיבת ציוד כבד (שמעצימים בסוף יום, כשכולם כבר עייפים מאד וצריכים לסחוב חזרה מצלמות, משקולות ופנסים) - היערכו מראש ודאגו שתהיה חנייה בשפע, ואפילו שכרו חניונים לצורכי ההפקה. 

3. עניין של גישה - חוץ מחנייה, חובה לאפשר גישה נוחה ללוקיישן באמצעות כביש או דרך עפר שלא מצריכים 4X4, לדאוג למעלית לסחיבת הציוד (אם הלוקיישן לא ממוקם על פני הקרקע), לראות שנשאר מקום לפריסת קייטרינג ולוודא שכולם יודעים כיצד להגיע. זה נכון גם אם אתם מחפשים לוקיישנים לצילום בתל אביב הצפופה, וגם אם במקום באמצע המדבר שאפילו ווייז לא שמע עליו. 

4. שקט, מצלמים! - הכלל הוא כזה: אם אתם לא יכולים להשתיק את זה, אל תהיו ליד זה. כמה שתשתדלו, לא תוכלו לשים על MUTE כביש סואן שצמוד ללוקיישן שלכם, לא שכנים שנמצאים בדירה מתחתיכם, ולא מטוסים שחולפים מעליכם. בעיות סאונד יכולות לחרב יום צילום, ולכן היערכו מראש לטיפול ברעשים ובדקו שאין רעשים חריגים בעוצמתם.

5. שכנים - איך לומר, שכנים הם הגורם שאנחנו לא תמיד לוקחים בחשבון גם בבחירת לוקיישן שלא קשורה לצילומים. בחיי היום יום זה יכול ליצור מתח ותסכולים אם לא מצליחים לפתור את הבעיה, אבל כשבאים ליום צילום ממוקד, שכל דקה בו חשובה ומתוקצבת, אתם לא רוצים להיקלע לסיטואציה הזו. לכן, כשאתם בודקים לוקיישן, זכרו תמיד לשאול לגבי הדיירים שמסביב, ההרגלים שלהם, מתי הם נמצאים ואם יש מצידם רעש מיוחד. אל תצאו קריפים, רק התעניינו. אם זה אפשרי, לכו להחליף כמה מילים נעימות עם השכנים הללו. ספרו להם שאולי תבואו לצלם ותראו את התגובה שלהם. ממש כמו בחיים, יחסים טובים עם השכנים מעלים את ערך הלוקיישן. 

6. תרדו לשטח - מאגרי לוקיישנים ובתים לצילום באינטרנט זה מאסט (מי כמונו יודעים), אבל אל תשאירו אותם רק במסך. בדיקה של לוקיישן חייבת לכלול סיור בשטח, ולא רק הסתכלות בתמונות של הנכס או המרחב המבוקש. רק כך תוכלו לראות בעיניים את המקום על שלל הפסיליטיז שלו, לאמוד את הרעש ולדבר עם השכנים. סיור לוקיישן חשוב לא רק כדי לבדוק האם הנכס מתאים לקריאייטיב, אלא גם מאפשר לכם לתכנן מראש היכן יוצב כל דבר בזמן הצילומים ולחזות בעיות שעשויות לעלות בהפקה.  

7. תאורה וחשמל - בצילומים, התאורה היא המפתח להכול. למרות כל הטכניקות ואמצעי העזר, יש גבול למה שאפשר להשיג באופן מאולץ מתאורה גרועה. השעה שבה מתקיימים הצילומים משפיעה על האור, לטובה ולרעה, ולעיתים החלונות בנכס והזווית של השמש ביחס אליהם יכולים להפוך לוקיישן מבינוני למדהים, ולהפך.
דאגו מראש שבלוקיישן יש מספיק נקודות חשמל, שהן מפוזרות היטב ברחבי המקום, ושהחשמל סדיר וזמין לחלוטין. ועל אחת כמה וכמה בהפקות שמתרחשות בבתים נטושים או בטבע, ואם התקציב מאפשר - דאגו לגנרטור לגיבוי.

8. זמינות ואישורים - ראיתם לוקיישן מדהים, התאהבתם, התחלתם לספר לכולם והם מתלהבים, ואז רגע לפני הסוף אתם קולטים שהמקום בכלל לא מתאים לתאריכים שלכם או לשעות הצילום שתכננתם. צילומים שמתרחשים בשעות חריגות כמו אמצע הלילה, או מרכז עיר פקוק עמוס לעייפה בבוקר, צריכים להילקח בחשבון מראש כדי שלא ישבר לכם הלב. מה עוד צריך לקחת בחשבון? שאתם מוציאים בזמן אישור לצלם במקום, כדי לא לחטוף קנס או פיזור הפקה. צילום במרחב הציבורי או במבנים עירוניים / ציבוריים / ממשלתיים מחייב קבלת היתר לצילום מהעירייה, ממוסדות הציבור ולעיתים גם מהמשטרה.

9. הלוקיישנים שבתוך הלוקיישן - לא מספיק לדאוג רק ללוקיישן קסום. דאגו גם לשירותים נעימים עבור אנשי הצוות, לחלל נפרד לאיפור והלבשה, ואפילו למשרד ניהול קטן או מטבחון. בלי כל אלה, גם המקום היפה ביותר הופך לסיוט הפקתי. אם הלוקיישן ממוקם בחוץ, באוויר הפתוח, לא רק שצריך לדאוג לשירותים ניידים וקרוואנים עבור צרכי ההפקה, חייבים לחשוב מבעוד מועד על פתרונות להגנה על הציוד מפני מזג האוויר: קור וגשם, אבק וסופות חול וסככות מוצלות בימי שמש.

10. חוזה - אולי הסעיף הזה אחרון, אבל זה רק בגלל שאת הדברים החשובים שומרים לסוף. אל תוותרו על חוזה! סכמו מראש את כל הפרטים החשובים יותר והחשובים פחות מול בעלי הנכס או נציגיו בעזרת חוזה. דברים שנחתמו יכולים לפתור טענות ובעיות שצצות גם במהלך הצילומים וגם לאחריהם, וחוזה חשוב לשני הצדדים.

זהו. מקווים שיהיו לכם ימי צילום נפלאים.
נתראה בלוקיישן!